Interview Henk Klop; Klop Innovations BV

Interview Henk Klop; Klop Innovations BV

Interview Henk Klop; Klop Innovations BV

Soms heb je van die samenwerkingen die gewoon kloppen. Nou wil het toeval dat wij dit als Pi Development hebben met Klop Innovations. Zit hem dat in de naam? Niet in de naam, wel in de persoon achter Klop Innovations; Henk Klop. Benoem de woorden; pragmatisch, helder, innovatief en nuchter en de mens Henk Klop wordt geschetst.

Onze samenwerking begon ruim 5 jaar geleden tijdens een kennismaking op een beurs tussen Henk en Peter. De klik was door een wederzijds pragmatische blik vrij snel gemaakt. De innovatieve ideeën van Henk kwamen gelukkig bij Pi Development snel tot uiting waaruit de AIRBO Aircleaner is ontstaan.

De samenwerking hierin heeft geleid tot een tweede project die (primeur!) begin 2023 op de markt zal verschijnen. Voor de lancering hiervan willen wij als Pi Development voor onszelf en onze volgers toch eens meer te weten komen over deze nuchtere en toch innovatieve samenwerking tegelijk. Tijd voor een interview! Kom hier meer te weten over de man achter Klop Innovations; Henk Klop.

Henk-klop.pngBij vraag 1 laat Henk 1 ding duidelijk merken. Henk is geen volger of van de afwachtende houding. Geef hem onvoldoende uitdaging bij een werkgever, een innovatie die klaar is maar niks mee wordt gedaan en ingangen in de markt die nog niet voor 100% benut worden en je hebt Klop Innovations. Uiteraard heb je ook ruimte nodig, maar die was er volgens Henk volop achter het huis, dus ook dat probleem was snel getackeld.

Alweer heel wat jaren draait Henk mee als ondernemer wat veel kennis/kunde vergt, maar we kennen hem ook als iemand die niet voor 1 gat te vangen is. Toch zijn we benieuwd waar zijn absolute passie ligt. Dat is voor Henk een vrij simpele vraag met een helder antwoord ‘’Het samen met de (eind)gebruiker kijken hoe hij/zij het werk gezonder, veiliger, makkelijker en efficiënter kan doen’’.

Doordat Henk dit als ultieme streven en bezigheid ziet, heeft hij mede daardoor ook mooie mijlpalen behaalt. Waar sommigen ondernemers dan denken aan enorme trajecten denkt Henk aan;

  • Mooie en duurzame contacten/samenwerkingen met diverse relaties, (con)collega’s en partners.
  • Hun producten die een echte marktwaarde hebben gegenereerd en daarmee zelfs door de collega bedrijven zijn gekopieerd ‘’ Dat is best stoer toch?!’’ aldus Henk.

De nuchterheid en misschien zelfs wel degelijkheid van zijn antwoord zijn juist heel groot en getuigen voor echte vakmanschap en ultiem partnership. Als Pi Development merken we dit ook in de samenwerking waardoor de duurzaamheid hierin ook van onze kant 100% kan worden beaamd.

Als je onderaan dit interview eens een bezoekje brengt aan de website van Klop Innovations kan het zijn dat je de naam AIRBO veel gaat zien. Uiteraard kennen wij het merk AIRBO zeker wel, maar wat is het verhaal hier eigenlijk achter?

Klop-innovations-airbo.jpg

Klop Innovations is in 2006 gestart als B.V.. Zowel de ontwikkeling als de verkoop van de producten stonden vanaf dag 1 hierin centraal. In 2021 heeft Henk met zijn team besloten om de ontwikkeling volledig onder beheer van Klop Innovations te doen en AIRBO B.V. als het handelshuis ‘’Zo voorkom je dat je teveel petten op hebt waardoor je focus verliest en daardoor je core business versnippert’’ geeft Henk aan. Om de relaties voldoende aandacht te kunnen blijven geven, maar ook goed te kunnen blijven luisteren is er een keuze gemaakt om Jesse Monshouwer als directeur AIRBO B.V. aan te stellen, zodat Henk zich kan focussen op Klop Innovations. Uiteraard blijft Henk bij beiden partijen actief als eigenaar, maar kan de aandacht beter verdeeld worden.

De verdeling tussen beiden partijen zal nooit ten koste gaan van bijvoorbeeld de werkvloer of de innovatiebehoefte. Hij geeft aan dat je alleen succes en een groot bereik kunt hebben wanneer je goed contact behoudt met de werkvloer. Ook al loopt Henk aardig wat jaren mee, kennis vergaren en weten wat er speelt is een dagelijks belang voor hem. Daar heeft hij een mooi voorbeeld van wat hem de les heeft geleerd; blijf altijd bij.

Henk: ‘’ Bij onze start was (fijn)stof nog geen issue. Qua productontwikkeling was het niet interessant, want er was simpelweg geen vraag. Toen er vraag kwam was er nog geen helder product. Wij als klein bedrijf konden hier snel op inspringen en hadden dus een flinke voorsprong op de grote fabrikanten.’’

Dat ‘bij blijven op de werkvloer’ is een terugkomend thema voor Henk. Ook als het gaat om hoe een innovatietraject bij Klop tot stand komt, komt dit weer terug.

Goed luisteren en kijken naar je klanten en relaties is hierin een absolute must voor Henk. Simpele vragen, maken innovatieve trajecten blijkt maar weer:

  • Hoe is een klant bezig?
  • Hoe beweegt hij zich?
  • Hoe werkt hij?
  • Gaat een machine mee in de bus of in een container?

Dit lijken simpele vragen maar door de waan van de dag ervaart Henk dat daardoor de veiligheid, gezondheid en efficiency nog weleens ondergesneeuwd worden. Door even stil te staan, een bak koffie samen te pakken en deze punten met zijn relaties te bespreken komen er volgens Henk de meest mooie gesprekken en ideeën uit waarin Klop de meest latente behoefte op tafel weet te krijgen en daarop kan acteren.

Klop-innovations-airbo3.jpg

Zoals je als lezer al wel doorhebt is Henk een mensenmens. Hij kijkt, luistert en voelt aan wat er aan behoefte speelt. Als we vragen naar zijn gouden manier om steeds tot een succesvolle innovatie te komen krijgt hij een grote glimlach op zijn gezicht en geeft hij heel helder aan ‘’Op basis van onderbuikgevoel komen we heel ver. Maar vooral veel sparren en praten met onze relaties en professionals zorgen dat we een sterk product in de mark kunnen zetten’’.

Productinnovatie begint bij Henk met een idee. Het thema zal veelal gezondheid, efficiëntie of veiligheid zijn. Maar wat en hoe is zeker niet altijd direct duidelijk. Dan kom je toch weer terug op de juiste vraagstelling en kijk naar het hele proces volgens Henk. Je kan ook blind zijn voor je eigen proces, waarin een externe partij een hele simpele optimalisatie schakel weet te ontdekken.

Maar ook Klop Innovations loopt nog wel eens tegen lastige projecten aan. Waar Henk veel van zijn kennis in kwijt kan, maar ook ruggenspraak van een externe partij zoals Pi Development nodig heeft. Een stukje extra kennis en ervaring kan dan de doorslag voor een go of no go geven om een innovatief idee om te zetten in een succesvol product.

Klop-innovations-airbo2.jpg

We eindigen een interview altijd graag met wijsheden en uitspraken waar iemand naar leeft of anderen wil meegeven. Bij Henk is deze zeer liefdevol en bedachtzaam ingestoken naar zijn medemens. Volgens Henk moet gezonder werken echt meer aandacht krijgen. Het is voor hem een zonde om te zien hoe mensen in de 40 al lichamelijke problemen hebben door verkeerd werken. ‘’ Jonge mensen werk verantwoord! Denk na hoe je werkt. Geniet van dit werk en kom gezond weer thuis.’’

Allereerst danken wij Henk uiteraard voor zijn tijd en vertrouwen voor dit interview. Wat leuk en interessant om eens de visie en het verhaal achter een relatie van ons te duiden. Gelukkig krijgen we ook een mooi compliment van Henk terug. ‘’ Pi Development is sterk in niet alleen het uitvoeren van een vraag, maar vooral ook het actieve meedenken in pragmatische oplossingen. Zo hopen wij dat onze relaties ons zien en vinden het dus zelf ook erg fijn als we dit terug krijgen’’.

Henk wat ons betreft gaan we voor een lange, duurzame, innovatieve en pragmatische samenwerking die nog heel wat veilige, efficiënte en innovatieve producten mag voortbrengen. Nogmaals dank voor je enthousiasme en de concrete communicatie die jij ons altijd biedt.

Meer weten over Klop Innovations: Home | Airbo

Nieuwsgierig naar ons eerste gezamenlijke project: AIRBO Aircleaner | Pi Development

Nog nieuwsgieriger naar ons tweede project: To be continued… Blijf ons volgen voor meer info!